mandag 1. oktober 2012

Aftenposten, IKEA og meg....


Idag leste jeg en artikkel inne på Aftenposten sine hjemmesider om at Ikea fjerner kvinner fra katalogen i Saudia-Arabia. Jeg kjente at jeg fikk dårlig samvittighet. Igår var jeg temmelig fornøyd med stua mi og så leser jeg om hvor egentlig strengt disse kvinnene har det. Ja, i underbevisstheten så er jeg jo egentlig klar over situasjonen. Ikea har retusjert bort nesten alle kvinnene og mange jenter i katalogen.

Jeg satt faktisk igår kveld å bladde igjennom katalogen, jeg kan med hånden på hjerte innrømme nå at jeg klare ikke huske om jeg så noen damer eller menn i katalogen...... Her sitter jeg å drømmer/planlegger hvordan jeg skal få resten av huset på plass ved siden av studiene mine og tenker overhode ikke på personene i katalogen. (hører faktisk på radioen at dette er blitt en tema som folk har reagert på)

Det er merkelig hvor lite "verdt" en dame/jente er. Jeg husker fra min barndom at mor sørget for at jeg skulle bli en god kone og husker så godt når jeg var i tenårene mine hvordan dette skremte meg. Jeg hadde ingen intensjoner om å bli giftet bort og føle at jeg ville ende opp i en "fengsel" i mitt eget hjem. Vi jenter skulle vær hjemme og passe på mann og barn, mer eller mindre mannens eiendel.... Men, jeg sier ikke at alle familier operere slikt, det variere fra familie til familie og hva slags tradisjoner de har og hvor liberale de har blitt. Takk og pris så har min mor og min far blitt veldig liberale tilslutt:)

Hva kommer til å skje ikveld, jo livet går videre for oss.... Stakkars sønnen min, jeg lærer han hvordan han skal behandle kjæresten sin når han blir stor. Hvordan han skal skjemme henne bort med masse kjærlighet. Som Dere vet så er jo jeg en håpløs romantiker. Det eneste vi kan gjør er å lære kidså er at guttene skal vise kjærestene sine at de forguder dem og samme for jentene og vise respekt for hverandre uansett hva slags  meninger man må ha.

Tror rett og slett at vi bør følge Torbjørn Egner sin lov i Kardermommeby:

"Man skal ikke plage andre,
man skal være grei og snill,
og for øvrig kan man gjøre hva man vil."






0 Comments:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne en liten kommentar, for da blir jeg veldig glad:)